(Train) - Work - Eat - Train - Repeat - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bjarneopreis - WaarBenJij.nu (Train) - Work - Eat - Train - Repeat - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bjarneopreis - WaarBenJij.nu

(Train) - Work - Eat - Train - Repeat

Blijf op de hoogte en volg

18 April 2014 | Nieuw Zeeland, Wellington

onder het motto:
Tijd is gratis
maar het is onbetaalbaar
Je kunt het niet bezitten
Maar je kunt het wel gebruiken
je kunt het niet verdienen
maar je kunt het wel uitgeven

Als je het hebt verspilt kun je het nooit meer terug krijgen.


Als ik niet eerder dan 8:00 uur hoef te beginnen met werken dan sta ik om 6:00 uur op ren ik 20 rondjes om de tennisbaan, en doe ik mijn lenigheid.

daarna werken.

daarna zelf koken en eten.

daarna trainen totdat je beter bent dan dat je de dag daarvoor was.


Ik had met mijn baas afgesproken dat hij mij in het Interglobal hotel in Wellington zou ophalen, hij was drie kwartier te laat maar uiteindelijk was hij er.
Ik wist in het begin nog niet zo goed wat ik moest verwachten omdat ik niet wist wat voor werk ik moest gaan doen, waar ik zou slapen, waar ik kon koken etc. Maar onderweg naar het huis hadden we al een hoop lol, de eerste indruk was tenminste zeer goed!

Korte samenvatting van wat voor werk ik doe:
Ik werk op dit moment bij een pompoenkwekerij in de buurt van Greytown. De boer waar ik voor werk heeft, schrik niet, 2000 hectare grond. Op 50% van deze grond staan schapen, daar heb ik verder niks mee te maken. Op 20% van de grond verbouwen ze uien zaden, die ze dan weer doorverkopen. Op 5% van de grond verbouwen ze nog hooi en op de laatste 25% verschillende soorten pompoenen. En hij is verantwoordelijk voor de pompoenen aan die verkocht worden in de countdown supermarkt (vergelijkbaar met de albertheijn) voor het hele Noordereiland.
95% van mijn werk heeft te maken met de pompoenen, maar omdat ik na mijn eerste werkdag al promotie heb gekregen moet ik heel veel verschillende werkzaamheden verrichten.
Oogsten:
Bij elk veld dat we oogsten lopen we twee dagen van te voren met snoeischaren met lange armen door het veld en knippen we de steel van de pompoenen. Daarna moeten we alle pompoenen oprapen en in de machine gooien, de machine laat de pompoenen vervolgens met behulp van een lopende band in de trailer achter de tractor vallen. De pompoenen wegen gemiddeld 6 kilo.
We werken in twee teams. een team oogst het andere team laad de trailer af door de pompoenen in een overdekte hokken te gooien.
Packhouse
Het snijden en vervoer klaar maken van de pompoenen. We moeten de pompoenen snijden verpakken, labelen, inpakken en andere dingen. Een hoop dingen die je moet onthouden maar het is het leukste werk.

Ik slaap bij het gezin in huis samen met nog twee andere collega's, de andere backpackers slapen in een huisje in de buurt van het huis. In totaal zijn er 13 werknemers. Maar er zijn er ondertussen al een hoop vervangen omdat een aantal jongens ontslag hebben genomen of zijn ontslagen omdat het werk te zwaar was. Best grappig eigenlijk na twee dagen was er een jongen die ontslag had genomen omdat hij dat van zijn moeder moest omdat ze vond dat het werk te zwaar was, in die tijd had ik mijn moeder nog niet eens verteld dat ik al aan het werk was.
Maar goed, Ik vermaak me hier prima, het gezin is super aardig, een keer per week geef ik hockeytraining aan een club in de buurt en een keer in de week hebben we pokeravond. voor de rest is het vooral werken en trainen.

Omdat ik veel in het packhouse moet werken maak ik veel uren. afgelopen week had ik bijvoorbeeld 69:45 uur gewerkt en moest ik bij elke dag om 6:30 beginnen.



  • 18 April 2014 - 14:04

    Rohan:

    Niet iedereen kan de hele dag pompoenen sjouwen :P haha. Mooi dat je fijn werk hebt gevonden.

  • 23 April 2014 - 20:16

    Egbert:

    Pompoenen voor poen. Dat is wat je moet doen !
    Levert het nog wat op dan? of is het voor een appel en een ei?
    Een cent per kilo? Goed bezig Bjarne.

    He, nu heel wat anders, ook daar veel sterkte met het verlies van je Oma. We weten dat je er in gedachten bij bent a.s. vrijdag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wellington

Actief sinds 27 Feb. 2014
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 5783

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 31 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: